czwartek, 25 kwietnia 2019

☞ ŻYCIE TO NIE TEATR... ?





Życie na poczekaniu. Przedstawienie bez próby.
Ciało bez przymiarki.
Głowa bez namysłu.

Nie znam roli, którą gram.
Wiem tylko, że jest moja, niewymienna.

O czym jest sztuka,
zgadywać muszę wprost na scenie.

Kiepsko przygotowana do zaszczytu życia,
narzucone mi tempo akcji znoszę z trudem.
Improwizuję, choć brzydzę się improwizacją.
Potykam się co krok o nieznajomość rzeczy.
Mój sposób bycia zatrąca zaściankiem.
Moje instynkty to amatorszczyzna.
Trema, tłumacząc mnie, tym bardziej upokarza.
Okoliczności łagodzące odczuwam jako okrutne.

Nie do cofnięcia słowa i odruchy,
nie doliczone gwiazdy,
charakter jak płaszcz w biegu dopinany -
oto żałosne skutki tej nagłości.

Gdyby choć jedną środę przećwiczyć zawczasu,
albo choć jeden czwartek raz jeszcze powtórzyć!
A tu już piątek nadchodzi z nie znanym mi scenariuszem.
Czy to w porządku - pytam
(z chrypką w głosie,
bo nawet mi nie dano odchrząknąć za kulisami).
Złudna jest myśl, że to tylko pobieżny egzamin
składany w prowizorycznym pomieszczeniu. Nie.
Stoję wśród dekoracji i widzę, jak są solidne.
Uderza mnie precyzja wszelkich rekwizytów.
Aparatura obrotowa działa od długiej już chwili.
Pozapalane zostały najdalsze nawet mgławice.
Och, nie mam wątpliwości, że to premiera.
I cokolwiek uczynię,
zamieni się na zawsze w to, co uczyniłam.
 

Wisława Szymborska






"Zawsze bądź pierwszorzędną wersją siebie 
zamiast drugorzędną wersją kogoś innego".

- Jude Garland








"Życie jest sceną.
Bóg reżyserem.
Człowiek aktorem.
Diabeł suflerem"... ;) 









ŻYCIE TO NIE TEATR

Życie to jest teatr, mówisz ciągle, opowiadasz; 
Maski coraz inne, coraz mylne się zakłada; 
Wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra 
Przy otwartych i zamkniętych drzwiach. 
To jest gra! 

Życie to nie teatr, ja ci na to odpowiadam; 
Życie to nie tylko kolorowa maskarada; 
Życie jest straszniejsze i piękniejsze jeszcze jest; 
Wszystko przy nim blednie, blednie nawet sama śmierć! 
Ty i ja - teatry to są dwa! 
Ty i ja! 

Ty - ty prawdziwej nie uronisz łzy. 
Ty najwyżej w górę wznosisz brwi.
Nawet kiedy źle ci jest, to nie jest źle. 
Bo ty grasz! 

Ja - duszę na ramieniu wiecznie mam. 
Cały jestem zbudowany z ran. 
Lecz kaleką nie ja jestem, tylko ty! 

Dzisiaj bankiet u artystów, ty się tam wybierasz; 
Gości będzie dużo, nieodstępna tyraliera; 
Flirt i alkohole, może tańce będą też, 
Drzwi otwarte zamkną potem się. 
No i cześć! 

Wpadnę tam na chwilę, zanim spuchnie atmosfera; 
Wódki dwie wypiję, potem cicho się pozbieram; 
Wyjdę na ulicę, przy fontannie zmoczę łeb; 
Wyjdę na przestworza, przecudowny stworzę wiersz. 
Ty i ja - teatry to są dwa. 
Ty i ja! 

Ty - ty prawdziwej nie uronisz łzy. 
Ty najwyżej w górę wznosisz brwi.
I niezaraźliwy wcale jest twój śmiech. 
Bo ty grasz! 

Ja - duszę na ramieniu wiecznie mam. 
Cały jestem zbudowany z ran. 
Lecz gdy śmieje się, to wkrąg się śmieje świat!

- Edward Stachura









"Jednym z największych wyzwań w życiu jest bycie sobą w świecie, który próbuje sprawić byś był jak reszta".


~ E.E. Cummings




 
 
„Kto dziś tego, jutro innego zdania,
niczym więcej nie jest, tylko aktorem,
który rolę według potrzeby odmienia.“

 
– Klementyna Hoffmanowa





"Piękno zaczyna się w chwili
kiedy decydujemy się być sobą" 

- Coco Chanel 
 
 
 


SOBĄ BYĆ...




Sobą być
Jak słowo - słowem, twarzą - twarz, żartem - żart
Nie dzielić prawd pół na pół
Nie wyprzeć się, nim trzeci kur
I najmniej słów rzucać możnym do stóp na wiatr
Drogą iść najzwyklejszą z dróg

Lecz co dziś zostaje z tego nam?


Sobą być
Jak drzewo - szumem, wilkiem - noc, nocą - wilk
Samotnie tak mknąć wśród słów
I krzykiem własne płoszyć sny
Bo innych prawd ktoś na murach nie pisze już
Lśni żałosny miesiąca grosz
Lecz co dziś zostaje z tego nam?

Płacimy za Ewy grzech, zły gust
Liczymy Adama dług za gest ponad stan

Bo innych prawd ktoś na murach nie pisze już
Lśni żałosny miesiąca grosz
Lecz co dziś zostaje z tego nam?

Płacimy za cudzy szlem, bez kart
Liczymy na losu żart nowy

Płacimy za Ewy grzech, zły gust
Liczymy Adama dług za gest

Płacimy za cudzy szept, bez kart
Liczymy na losu żart, nowy żart


sł. Wojciech Młynarski








"Nie ma innej drogi,
by odnaleźć siebie, jak ta,
żeby choć raz
całkiem się od siebie uwolnić."


– Eduard Spranger






"Minuta, w której zaczynasz myśleć jak inni Cię odbierają,
jest minutą, w której przestajesz być sobą".

-  Meryl Streep







"Człowiek jest tajemnicą –
z tajemnicy przybywa
i w tajemnicę odchodzi"

-  Maria Dąbrowska








"Trzeba mieć swoje zdanie"...

- Wisława Szymborska






"Aby być sobą, trzeba być kimś,
to znaczy wiedzieć kim się jest.
A jak możemy to ustalić, zagubieni wśród ciągle zmieniających się wyobrażeń siebie?
Pragnienie poznania siebie jest tylko daremnym błądzeniem pośród tych wyobrażeń.
Być może nawet czymś w rodzaju tęsknoty za sobą, rozpaczy za sobą, ale też ustawiczną ucieczką od siebie w nasze o sobie wyobrażenia."



- Wiesław Myśliwski :
"Ostatnie rozdanie"





 
"Autentyczność jest zbiorem decyzji, 
które podejmujemy każdego dnia. 
To decyzja, aby się pokazać i być prawdziwym. 
Decyzja, aby być szczerym. 
Decyzja, aby pozwolić innym ujrzeć nasze prawdziwe ja".

- Brene Brown





naprawdę... nie wie nikt... 

 





"Jeśli w środku masz strach -
życie będzie cię straszyć. 

Jeśli w środku masz agresję -
życie będzie cię atakować. 

Jeśli w środku masz ochotę walczyć -
dostaniesz rywali. 

Jeśli masz w sobie poczucie winy,
życie znajdzie sposób, by cię „ukarać

Jeśli masz w sobie obrazę,
życie da powody do obrażenia się jeszcze bardziej.

To wszystko ma jeden cel –

pokazać Ci jakim jesteś,
co nosisz wewnątrz siebie.
Życie widzi cię takim,
jakim jesteś od wewnątrz,
a wcale nie takim,
jakim chcesz siebie zademonstrować jemu
i otaczającym ciebie ludziom".


- Edward Deluge













spotkaj się z sobą...





 
 
"Wszystko polega na tym, żeby człowiek był taki, jaki jest,
żeby nie wstydził się chcieć tego, czego chce i marzyc o tym, o czym marzy.
Ludzie są na ogol niewolnikami konwenansów.
Ktoś im powiedział, ze powinni być tacy i tacy,
i starają się być takimi aż do śmierci,
nie wiedząc nawet, kim byli i są naprawdę.
Nie są wiec nikim i niczym,
postępują niejednoznacznie, niejasno, chaotycznie.
Człowiek przede wszystkim musi mieć odwagę być sobą".

-  Milan Kundera
 
 
 

 
 
 
 


odkryj siebie i bądź sobą...







 

"Jeśli naprawdę chcesz wiedzieć kim jesteś,
nie patrz w lustro, ono pokaże tylko twoje ciało.
Patrz na wyraz twarzy człowieka, który z Tobą rozmawia.
Wtedy ujrzysz swoje wnętrze, i to kim tak naprawdę jesteś."  

- Anthony de Mello






wracam do siebie...






"Twój czas jest ograniczony,
więc nie marnuj go na byciem kimś,
kim nie jesteś”.

- Steve Jobs



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz