niedziela, 7 kwietnia 2019

☞ MOWA... MILCZENIE...SŁUCHANIE...



"Jeśli nie zrozumiesz mojego milczenia,
nie zrozumiesz moich słów"...
 

- św. Charbel



 




"Zachowaj mnie od zgubnego nawyku, mniemania,
że muszę coś powiedzieć na każdy temat 
i przy każdej okazji"... 


- św. Tomasz z Akwinu







Błogosławieni cisi...
 







"Mów mało i nie wtrącaj się w sprawy,
o które cię nie pytają.
Jedynie w duszy uciszonej 
Bóg może spokojnie przemawiać,
a człowiek jest zdolny usłyszeć Pana Boga".


św. Jan od Krzyża
 
 

 
 
"Głupi człowiek ma serce na języku, 
a mądry język w sercu". 
 
-  przysłowia greckie



   



    


MODLITWA HIOBA

Panie naucz mnie milczeć
naucz milczeć mój język
i moje wargi
Naucz milczeć moje serce
Naucz mnie nie odpowiadać
na źle postawione pytania
i fałszywe oskarżenia
Naucz mnie milczeć
nawet kiedy mówię

Naucz mnie milczeć
kiedy chcę krzyczeć
kiedy milczenie boli
Naucz mnie nie skarżyć się
nie mówić o zmienności życia
jak ciężkie ono
jak mało w nim wszelkiego sensu


Naucz mnie sensu milczenia
i milczenia sensu

Naucz mnie abym i w śmierci milczał
bo są tacy których śmierć
krzyczy zawczasu do samego nieba

Naucz mnie modlitwy
która jest tęsknotą
i o nic nie prosi

Naucz mnie milczeć
zwłaszcza wobec tych
których kocham
niech nigdy słowo
od nich mnie nie rozdzieli

Naucz mnie milczenia
chorego zwierzęcia
milczenia chmury deszczu trawy
milczenia wieczoru i nocy
milczenia dobroci
i wdzięczności
Panie naucz mnie milczenia snu
milczenia wszystkich moich umarłych

Naucz mnie Panie
swojego
najgłębszego milczenia


Anna Kamieńska








       


"Najgłośniej przemawia czasem milczenie." 


- Tadeusz Gicgier
 
 
*
 
 
 "Nie zawsze mów, co wiesz,
ale zawsze wiedz, co mówisz". 

- Klaudiusz
 
 
 





"Po mowie jest na świecie potęgą największą – milczenie.“


— Stefan Żeromski
 
 
 
*
 


"Nie marnuj słów dla ludzi, 
którzy zasługują na twoje milczenie. 
Czasami najpotężniejszą siłą jest 
niepowiedzenie niczego".
 
 
 





"Prawdziwa miłość zawsze milczy: wyrazem prawdy są czyny, nie słowa.“



— William Shakespeare
 
 
*
 
 
 Do ostatniej chwili nie przestawał mówić
jakby chciał język wyciągnąć poza śmierć
klęcząc przy jego łóżku tłumaczyłem mu
tak słowa już nic nie znaczą
nie zawracają ludziom głowy
nie można za nie otrzymać żadnego honorarium
niemodne jak wiarus dzwoniący nogami
nie kłamią dłużej niż żyją
nieporadne jak nie oblizane jaszcze cielę

tłumaczyłem mu że czeka go
tylko jedno słowo które jest milczeniem

-  ks. Jan Twardowski

            
            
        
                      



🍃

                   
               

"Reguła o milczeniu powinna być na pierwszym miejscu.
Bóg nie udziela się duszy gadatliwej,
która jak truteń w ulu wiele brzęczy, 
ale za to nie wyrabia miodu" .


- św. Faustyna
 








"Milczenie też głos.
I także słowa.
Tylko, żeby tak powiedzieć,
słowa, które straciły wiarę w siebie..."
 .


- Wiesław Myśliwski



*


„Słowo jest ogień – milczenie jest lawa“ .



— Cyprian Kamil Norwid
 
 








„Największy rozum – do czasu milczeć 
i do czasu mówić“ .



— Maria Rodziewiczówna











"Potrzeba dwóch lat,
by nauczyć się mówić,
pięćdziesięciu –
by nauczyć się milczeć"
 

- Ernest Hemingway


   






"Rozbierz mnie.
Słowo w słowo.
A zobaczysz,
ile noszę milczenia" 


- Mateusz Brucki
Erotyk z palcem na ustach




🍃



"Jesteśmy nieszczerzy od chwili, 
gdy nas nauczono, że mowę natura dała człowiekowi 
po to, aby mógł głębiej ukrywać swe myśli".


-  Lucy Maud Montgomery








"Błogosławieni ci,
którzy nie mając nic do powiedzenia,
nie oblekają tego faktu w słowa"
 

- Julian Tuwim


🍃



"Im człowiek jest starszy,
tym bardziej ceni sztukę konstruktywnego milczenia".

-  Ezra Pound


🍃


"Człowiek nigdy nie pozbędzie się tego, o czym milczy".

- Karol Čapek

















"Pierwszy poziom mądrości to wiedzieć jak milczeć,
drugi to potrafić wyrazić wiele idei w kilku słowach, trzeci to mówić, nie mówiąc zbyt dużo i źle ...
Należy mówić tylko wtedy, gdy ma się coś do powiedzenia, coś, co naprawdę warto powiedzieć,
a przynajmniej coś, co jest warte więcej, niż milczenie"


- Hernan Huarache Mamani



🍃


"Kiedy gniew zawładnie tobą,
trzymaj język za zębami".

-  Safona







"Milczenie jest jednym 
z najtrudniejszych argumentów do obalenia".


- Josh Billings



🍃




"Milczenie sprawia,
że nawet głupcy przez chwilę 
stają się mędrcami."


- Carlos Luiz Zafón





 


"Mówić można o niczym,
Milczy się zawsze o czymś"


 na apetyt... ;)


                                 




"Mów mądrzej niż milczysz"

- św. Charbel 

 





"Największym problemem
we współczesnej komunikacji międzyludzkiej
jest to, że nie słuchamy, by zrozumieć.
Słuchamy po to, by odpowiedzieć."


- n. n.
 
 
 

 


 

"Jeśli z kimś rozmawiasz, to rób to tak,
jakby to była jedyna osoba na ziemi".

– św. Matka Teresa












"Kobieta mówi najwięcej, kiedy milczy"...
 
 
 





Spotkajmy się w rozmowie...








''Podobno ludzie, którzy wciąż mówią,
nie mają o czym milczeć" .


- Leon Knabit OSB






 
 
"Czasem dialog zamienia się w niekończący się monolog, monolog głuchych ludzi".

– kardynał Stefan Wyszyński. 
 


Chcesz podjąć dialog? Słuchasz kiedy rozmawiasz? 
 
 





Czy zdanie okrągłe wypowiesz,
Czy księgę mądrą napiszesz,
Będziesz zawsze mieć w głowie
Tę samą pustkę i ciszę...










"Reszta jest milczeniem"...


- William Szekspir

                         


14 komentarzy:

  1. Nie będę mówił o milczeniu... :)
    Będę milczał o milczeniu... :)
    Dobrze, Moniko, że wywołałaś ten "temat".
    Jak przyjdzie mi do głowy jakaś myśl
    o milczeniu, to zapiszę ją tutaj... :)
    Wspaniałego weekendu Tobie życzę -

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie będę mówił o milczeniu... :)
    Będę milczał o milczeniu... :)
    Dobrze, Moniko, że wywołałaś ten "temat".
    Jak przyjdzie mi do głowy jakaś myśl
    o milczeniu, to zapiszę ją tutaj... :)
    Wspaniałego weekendu Tobie życzę -

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. O, mowa jest uwolnieniem się od milczenia... :)
    To jak wypuszczenie powietrza z nadmiernie nadmuchanej dętki rowerowej... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janie, można wiele powiedzieć , na temat milczenia... Mowa to doskonały zawór bezpieczeństwa, ale zanim coś powiemy, musimy się upewnić, czy nasz język podłączony jest do mózgu... ;))
      O! I jeszcze taka moja maksyma :
      Milczę, więc myślę... :))
      Dziękuję i udanego weekendu życzę Tobie, Janie...:)

      Usuń
  5. No a słynne przecież :
    "Reszta jest milczeniem"?...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm...a za tym już tylko idzie
      "Być albo nie być?"
      Pięknego dnia, Basieńko... ;)

      Usuń
  6. ...oto jest pytanie ?...;-)))

    OdpowiedzUsuń
  7. I dobrze , że Jesteś!!!:-*))☀🎆:-*)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja się cieszę, że Ty, Basieńko Jesteś i życzę Tobie błogosławionej, pięknej niedzieli... :)*

      Usuń
  8. Moniko, Wielka Cisza
    nie pochłania żywych.
    Ona ich odbudowuje...
    Twoje Słowa
    są częścią Wielkiej Ciszy...
    Pogodnego wieczoru... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janie,
      dziękuję za Twoje Słowa, wysnute z ciszy i piękna i życzę Tobie dobrej, pogodnej niedzieli... :)

      Usuń